Results

BMW World München

Een nieuw dynamisch en innovatief design

De open architectuur en de glazen gevel brengen een keur aan licht naar de binnenruimtes en opent het gebouw naar haar omgeving. Op harmonieuze wijze integreert het de wereld van BMW in de context van de architectuur van het Olympia Park en het bestaande BMW gebouw.


Context

Het gedurfde ontwerp van de Weense architect COOP HIMMELB(L)AU integreert BMW wereld in München op een visionaire en trendbepalende manier in haar wereldberoemde omgeving.
Het karakter van de structuur is sterk bepaald door de bestaande speelsheid van de zwevende plafondstructuur boven de flexibele en transparante expositieruimtes. Een imposante en dynamische blikvanger is de prominente dubbel-conische gevel. De tornado-achtige structuur, bedekt met glas en staal, die zich opwaarts slingert en eindigt in een op wolken lijkende zwevende dakconstructie, is gemaakt door de dynamische deformatie van de twee steunbalken die samen de hoofddragers van het dak zijn.
 


Toegepaste producten

In 2000 besloot de BMW-groep een splinternieuw kennismakings- en distributiecentrum te bouwen in de nabijheid van het hoofdkwartier en het BMW-museum. Een van de belangrijkste ontwerpideeën was een uitbreiding van de bestaande structuur van de BMW-toren en het museum met een aanvullend element, om zo een ruimtelijk-, zeer geschikt- en identiteitsbepalend architectonisch geheel te vormen. Deze overwegingen leidden tot het finale ontwerp die een grote transparante hal omvatte met een gesculptuurd dak en de dubbele kegel.
De uitzonderlijke vorm van het gebouw stelde bijzondere eisen aan de geometrie en de accuratesse van de gevelelementen en derhalve bouwde Glassolutions in 3D 900 afzonderlijke isolatieglas vensters om de ongeveer 2.850 m2 te bedekken. Om de typische groene kleur, die inherent is aan vlakglas, te voorkomen, werd DIAMANT glas met een laag ijzergehalte gebruikt als basismateriaal. De grootste uitdagingen in de levering van het in totaal 12.400 m2 glas waren de logistiek, de diversiteit van de 26 verschillende glassamenstellingen en de grote variatie aan vormen.
De installatie van elk afzonderlijk stuk glas werd exact gepland. De combinatie van bijna elk Glassolutions product DIAMANT, STADIP, SERALIT EVOLUTION, LITEX, etc. is geschikt voor de unieke en imposante aanblik van BMW Worlds in München.


Resultaten

Vanaf het moment van de opening biedt BMW Wereld wisselende tentoonstellingen en worden auto’s gedistribueerd. Aanvankelijk verwachtte BMW circa 800.000 bezoekers per jaar, maar afgelopen zomer al kon men de tienmiljoenste bezoeker verwelkomen. Elk jaar komen ongeveer 2,2 miljoen bezoekers de deuren binnen en dat maakt het volgens BMW tot een van de meeste populaire uitjes van heel Beieren.


Producten

Helder glas

Variëteit in helderheid van glas voor tal van toepassingen

Interesse in dit project?