Results

Noord/Zuidlijn Amsterdam

Een ondergronds glaspaleis

Met de Amsterdamse Noord/Zuidlijn wordt de metro, vanaf 22 juli 2018, de ruggengraat van het Amsterdamse openbaar vervoer. De Noord/Zuidlijn halveert de reistijd tot 16 minuten. De metrotunnel is over ruim 3 kilometer geboord en ligt voor het grootste gedeelte onder bestaande grachten en straten.

De 7 metrostations die de lijn verbinden zijn ware ondergrondse glaspaleizen.


Project beschrijving

De uitvoering was in handen van VIA Noord/Zuidlijn, een handelsnaam van Koninklijke VolkerWessels Onderneming. VIA werkte rechtstreeks met de Gemeente Amsterdam, architect Benthem & Crouwel en partners als Saint-Gobain.

Benthem & Crouwel kozen voor de afwerking voor een combinatie van glas en keramiek. Naast de glazen wanden leverde Saint-Gobain ook de glasgevels boven de stijgpunten, glas voor alle liftschachten en balustrades en een groot aantal rookschermen. Voor de 7 stations werd 20.000 m² aan beglazing voor de wanden geleverd. De stations hebben een groot “design-custom-made-gehalte”. Niets is standaard. Omdat het om 7 stations tegelijk ging, 7 deelprojecten in een totaalproject, was de logistieke uitdaging extra groot.

 

BNA gvhj

 

Op 18 maart 2019 werd bekend dat de Amsterdam Noord/Zuidlijn  één van de negen genomineerden voor de BNA Architectuurprijs 2019. Dit project is voorgedragen  binnen de categorie "Leefbaarheid en sociale cohesie"

Op 17 mei is dit project verkozen tot het BNA Beste gebouw van 2019 met de meeste meerwaarde voor mens en maatschappij!

De jury noemt het project "een ode aan vakmanschap, een liefdesverklaring aan materiaal’ en ‘een overwinning op het Amsterdamse ‘metrotrauma’ – de Oostlijn, waarvoor hele stukken stad werden afgebroken – ‘waarmee de politiek nieuwe moed en het openbaar vervoer nieuw elan heeft gekregen."

 

Hoofdaannemer

VolkerWessels B.V., Amersfoort

Website

Architect

Benthem Crouwel Architects, Amsterdam

Website

Glasleverancier

GLASSOLUTIONS Central Team

Contact

Glasoplossingen

De glazen wandbekleding bestaat uit gefigureerd glas met een wit gezeefdrukt stippenpatroon op een grijze backing. Het 66.2 gelamineerde glas heeft een buitenblad van extra helder figuurglas (ARENA C DIAMANT) met de zeefdruk op positie 2. Het binnenblad is van SECURIT voor de verticale wanden en PYROSWISS E30 voor de niet-verticale, brandhangende gevels.

 

De wandbekleding komt in alle stations terug en is overal hetzelfde gedetailleerd met alle in te bouwen objecten, zoals de bewegwijzering, bebordingen, banken en prullenbakken, in het glas opgenomen. Voor de liftschachten en vides is extra heldere veiligheidsbeglazing toegepast (PYROSWISS E30 DIAMANT 1010.2).


Ieder metrostation heeft een groot kunstwerk. De 7 kunstwerken hebben als doel de stations van de Noord/Zuidlijn een grootstedelijke uitstraling te geven en oriëntatie te bieden aan de reizigers. 3 van de kunstwerken werden door Saint-Gobain uitgevoerd in glas.


Producten

DECORGLASS

Figuurglas combineert lichtinval en privacy

DIAMANT

Extra helder glas voor een hoog neutraal doorzicht

PYROSWISS

Brandwerende beglazing klasse E

Interesse in dit project?